30 R’damse AH-filialen doneren voedseloverschot
17 mei 2018Deelname groeiprogramma Move2Social Rotterdam
24 september 2018Albert Heijn’s vestigingsmanager Eric Groenen doneert voedsel aan 50|50 Food. Doneren via Community & Voedselsurplus als intermediair heeft als voordeel dat het een “kleine moeite, groot plezier” wordt voor supermarkt en sociale organisatie. Wij waren in gesprek me Eric, vestigingsmanager AH Vierhavenstraat Rotterdam.
Albert Heijn Rotterdam doet vanaf begin dit jaar mee met al zijn vestigingen aan het project Samen voor Rotterdam. Dit project is er op gericht voedselverspilling om te zetten in lokale betrokkenheid. Vlees en panklare groenten worden ingevroren en door een liefdadigheidsinstelling, die er maaltijden mee bereid, opgehaald.
We waren in gesprek met Eric Groenen over zijn ervaringen zijn met dit project en over mogelijkheden om onze service te verbeteren.
De AH aan de Vierhavenstraat in Rotterdam Delfshaven doneert sinds mei van dit jaar overschotten van vlees en panklare groentes aan 50|50 Food (de keuken van het Leger des Heils), een organisatie die landelijk bekendheid geniet en die ook bij Eric vertrouwen wekt.
Zijn ervaringen met het doneren zijn eigenlijk vanaf het begin erg positief: “alles wordt zoals afgesproken opgehaald, op de afgesproken tijd. Het is natuurlijk zonde om al die goede spullen weg te gooien, daarom reageren ook medewerkers enthousiast op de donaties”. Problemen bij het invoeren van deze nieuwe werkwijze heeft hij eigenlijk nauwelijks ondervonden, hoewel het wel lastig blijft om aan alle werknemers duidelijk te maken wat er wel en wat er niet ingevroren moet worden.
AH Vierhavenstraat doneerde in het verleden regelmatig houdbare spullen aan de voedselbank en blijft dit ook in de toekomst gewoon doen. Alleen voor vers (vlees en groentes) had hij voorheen nog geen bestemming. Nadat wij hem hadden benaderd, wilde hij al snel meedoen aan dit project. Eric had al van collega-ondernemers begrepen dat dit project ook liep op Zuid en dat het hoofdkantoor hiermee akkoord was. Doneren via ons als intermediair heeft voor Groenen als voordeel dat hij niet zelf het wiel hoefde uit te vinden, procedures, donatiestickers, contacten en contracten lopen via ons en hebben het bedrijf nauwelijks extra tijd gekost.
Eigenlijk hoeven supermarkt-ondernemers geen weerstand te hebben tegen deelname aan een project als dit. Voor sommige supermarkten is de invries-capaciteit de bottleneck, maar ook daar is een oplossing voor te vinden: er zijn liefdadigheidsinstellingen die de mogelijkheid hebben om elke dag langs te komen en spullen op te halen.
Voedselverspilling helemaal voorkomen is bijna niet mogelijk, niemand wil dat de schappen helemaal leeg zijn aan het eind van de dag. Maar als er dan toch wat overblijft, is het mooi als het uiteindelijk goed terecht komt: “kleine moeite, groot plezier”.