Vrijwilligers slagen voor cursus voedselveiligheid
29 september 2022Doneeractie: Fund a Fridge
24 oktober 2022Wie voedselarmoede zegt, denkt in Nederland direct aan de Voedselbank. Die eenzijdige interpretatie van voedselhulp in de Nederlandse politiek is schadelijk voor de 70% voedselarmen die elders aankloppen, aldus Berend Maten in zijn opinie artikel in het Nederlands Dagblad. Zij zijn afhankelijk van sociale horeca die nog in geen enkel plan van minister Schouten van Armoedebeleid zijn meegenomen. Uiteraard lees je het artikel ook hieronder.
Vooropgesteld: De Nederlandse Voedselbank doet uitstekend werk, maar veel voedselarmen vallen buiten de boot. Wie een paar euro teveel verdient belandt in de zogeheten Voedselbank-val, waarbij het resterende leefgeld lager uitpakt dan voor diegene die net een paar euro minder verdient.
Geen walhalla
Dak– en thuislozen, ongedocumenteerden, zij die wegblijven uit schaamte, te hoge reiskosten of slecht ter been zijn, ontbreken in de wekelijks terugkerende rij van de Voedselbank. Voor huishoudens waar de eetcultuur sterk afwijkt van de Hollandse pot is de Voedselbank ook geen walhalla. Zij vinden hun toevlucht in de eetzalen van buurthuizen, de daklozenopvang of sociale voedselinitiatieven in de wijk, de kerk of moskee.
In Rotterdam bereiken sociale voedselinitiatieven 70% van de huishoudens die in voedselarmoede leven met gezonde maaltijden en voedselgiften, blijkt uit onderzoek Verkenning Voedselvoorzieningen Rotterdam (2021). Sociale horeca lopen echter tegen tal van logistieke problemen aan. Het netwerk om toegang te krijgen tot voedseldonaties en overschotten ontbreekt. En áls zich dan een voedselproducent aanbiedt, zijn de donaties vaak te groot om in de keuken te verwerken met als gevolg dat de gehele partij voedsel toch wordt vernietigd, omdat er voor de donateur te veel tijd gaat zitten in ompakken en het indelen van transport. De lokale sociale horeca en andere voedselinitiatieven beschikken in de regel niet over voldoende koel- en opslagruimte voor omvangrijke donaties of de donatie is simpelweg te groot voor hun alleen. Het ontbreekt aan een organisatie en mensen die het voedsel verdelen in handzame hoeveelheden voor ieder voedselinitiatief.
Regionale voedselhubs
In de plannen van Minister Schouten mag overheidssteun voor het faciliteren van deze infrastructuur niet ontbreken. Bij de Nederlandse Voedselbanken is die structuur er al. Zij halen voedseldonaties op en verdelen die over kratten en via supermarkten aan particulieren. Voedsel verdelen over sociale horeca werkt echter net iets anders. Zij zijn niet geholpen met een krat met 25 verschillende producten, daar valt geen maaltijd van te maken voor grote groepen. Grootverpakkingen van bijvoorbeeld 10 kg, waar voedselbanken zich geen raad mee weten, kunnen ze echter wel goed gebruiken.
Minister Schouten zou twee vliegen in één klap slaan als zij zich hard maakt voor het faciliteren van regionale voedselhubs. Dergelijke voedselhubs in diverse stadsregio’s maken het gemakkelijker voor voedselproducenten, boeren en groothandels voor de commerciële horeca om voedselreststromen af te leveren. Daarnaast zijn deze voedselhubs uitstekende broedplaatsen om overschotten te verwerken in humane voeding en als (kennis)partner om voedselverspilling te gaan. Want ook voedselverspilling vooral via particulieren – zonder de sociale horeca – beslechten is een eenzijdige benadering. Van de 2 miljard kilo voedsel die we jaarlijks verkwanselen in Nederland, wordt 1-2% door de Voedselbank Nederland gered. Samen met alle andere sociale horeca en voedselinitiatieven is 5% een haalbare kaart als het gaat om het redden van de voedselreststromen en het terugdringen van overbodige CO2-uitstoot.
Teken daarom nu de petitie!
Shareaty is een petitie gestart voor overheidssteun voor regionale voedselhubs. Deze is te vinden op https://voedselhubs.petities.nl/