Perry zet zich als vrijwilliger graag in om voedselverspilling te voorkomen
2 april 2021Een nieuwe kans op een baan veranderde het leven van Dennis ingrijpend
6 mei 2021Waar je eerst in Crooswijk terechtkon voor een heerlijk driegangendiner, ligt nu de focus voornamelijk op crisiscatering. Hotspot Hutspot is een behoorlijke verandering doorgegaan sinds de coronacrisis. Iedere dag gaan er zo’n 80 maaltijden de deur uit en wekelijks worden 120 voedselpakketten rondgebracht. De organisatie werkt actief met vrijwilligers. Iedereen die een moeilijke tijd heeft gehad en weer wat van zijn leven wil maken, kan er terecht in de keuken, bakkerij of als chauffeur.
We gingen in gesprek met directeur Bob Richters. Hij vindt het belangrijk om iedereen die gemotiveerd is een kans te geven op een opleiding en betaald werk. Lees hier zijn inspirerende verhaal over hoe mensen worden geactiveerd om hun dromen na te jagen.
‘Ik speel graag in op het gat in de maatschappij in plaats van het gat in de markt.’
Hoe is Hotspot Hutspot ontstaan?
Bob: ‘Hotspot Hutspot is ontstaan door een moestuintjes project vanuit de woningbouwcorporatie Havensteder. Daarvan was ik projectleider. Toen zijn we al snel in een leegstand pand in Rotterdam Lombardijen restaurantje gaan spelen met tieners uit de wijk. Van het een kwam het ander. Daarna hebben we een locatie in Schiebroek gehad. In 2014 zijn we in Crooswijk en op de Heijplaat gestart. Op dit moment zitten we in Crooswijk en Schiedam. Iedere keer wordt het een beetje beter. We begonnen in Lombardijen in een kleine voormalige zonweringswinkel. In Crooswijk zijn we in een oud wijkgebouw terechtgekomen. In Schiedam zitten we in een oude gymzaal uit 1774 die gerenoveerd is. Supersjiek met een terras in het centrum.’
‘Op dit moment zitten we in Crooswijk en Schiedam. Iedere keer wordt het een beetje beter.’
Wat is de belangrijkste reden om Hotspot Hutspot op te richten?
Bob: ‘Ik speel graag in op het gat in de maatschappij in plaats van het gat in de markt. Ik zie dat ergens behoefte aan is en ik kijk vervolgens hoe ik mijn talenten kan inzetten om daar een oplossing voor te vinden.’
‘We werken met 50 tot 100 vrijwilligers die wekelijks actief zijn.’
Hoe is Hotspot Hutspot georganiseerd?
Bob: ‘Als zelfstandige werkte ik in het begin in opdracht van Havensteder. Inmiddels zijn we een zelfstandige stichting met een bestuur van 3 leden vanuit onderwijs, vastgoed en financiën. Daarnaast werken we met 5 zzp’ers; een leermeester kok, een leermeester bakker, een leermeester social work, een zelfstandige kok en iemand voor financiën. Daaromheen werken we met 50 tot 100 vrijwilligers die wekelijks actief zijn. Ook zijn er nog 15 chauffeurs die wekelijks rijden naast hun eigen baan of omdat ze met pensioen zijn.’
Wat betekenen jullie voor de vrijwilligers?
Bob: ‘De mensen die in de keuken staan komen binnen als vrijwilliger omdat ze weer iets van hun leven willen maken. Hen leiden we echt op naar opleiding en betaald werk. We vragen aan iedereen: ‘Wat wil je later worden als je groot bent?’ Dan gaan we kijken hoe we dat in kunnen vullen. Vaak hebben ze een verslavingsverleden of moeten ze iets terugdoen voor hun uitkering (tegenprestatie). We zetten hen bewust niet in als goedkope kracht, maar zorgen ervoor dat ze verder komen. Zodat ze weer uit hun uitkering komen en weer dromen hebben.’
‘We vragen aan iedereen: ‘Wat wil je later worden als je groot bent?’
Jullie geven vrijwilligers ook rijlessen. Kun je daar iets over vertellen?
Veel mensen met een uitkering hebben geen geld voor rijlessen. Daarvoor hebben we het project ‘Rijless is more’ opgezet. Tijdens het bezorgen en ophalen van reststromen geven we rijles aan vrijwilligers. Zeker in deze tijd staan bedrijven te springen om mensen met rijbewijzen. Het is dus een relatief makkelijke manier om aan een baan te komen. En natuurlijk heb je er voor de rest van je leven wat aan.
Zo kwam iemand binnen om te re-integreren uit de verslaving. Inmiddels coördineert hij de logistiek en doet een opleiding voor rij-instructeur. Als hij die gehaald heeft, wordt hij dus rijinstructeur voor onze vrijwilligers. In de middagen rijdt hij voor Hotspot Hutspot en in de ochtenden kan hij andere lessen inplannen. De auto en opleiding hebben we voor hem gefinancierd. Ook helpen we hem met zijn administratie. Van ons krijgt hij dus continuïteit, doordat we lessen van hem afnemen.
‘Tijdens het bezorgen en ophalen van reststromen geven we rijles aan vrijwilligers.’
Wat betekent de coronacrisis voor jullie?
Dat we nu gratis eten aan het uitdelen zijn in plaats van betaalde diners. We zijn een stichting waarin we normaal 20% eigen inkomsten hebben, 20% van particulieren, 20% van fondsen, 20% van bedrijven en 20% van gemeentes. Doordat de eigen inkomsten zijn weggevallen, zijn we van een sociale onderneming ineens een hulporganisatie geworden. We zijn blij dat we de switch naar crisiscatering hebben gemaakt. Er is veel vraag vanuit vrijwilligers om mee te werken, omdat ze onder de mensen willen zijn.
‘We zijn van een sociale onderneming ineens een hulporganisatie geworden.’
Wat houdt crisiscatering in?
Als je om wat voor reden dan ook niet aan een gezonde warme maaltijd kan komen, bel je crisiscatering. Voor 12.00 uur gebeld, vanavond op je bord. Iedere dag bezorgen we zo’n 80 maaltijden in Rotterdam. Daarnaast brengen we 150 voedselpakketten met groente, fruit, vlees en aardappelen, rijst of pasta rond naar mensen die net boven de grens van de Voedselbank zitten. Met dit pakket kun je een week lang gezonde warme maaltijden maken. Via crisiscatering.nl kun je ook een maaltijd doneren.
‘Als je om wat voor reden dan ook niet aan een gezonde warme maaltijd kan komen, bel je crisiscatering.’
Hoe komen jullie aan de producten?
Van studenten ontvangen we pasta rijst, oliën, zaden, noten en kruiden. Deze ingrediënten moeten we vaak nog kopen. Ongeveer 4 studenten per dag komen dit nu brengen. Verder halen we bij 3 winkels van Albert Heijn voedsel op en krijgen we van Shareaty onder andere vegetarische producten, vlees, vis en diepvriesgroentes. Groente en fruit krijgen we van The Greenery en Eosta. Bij een bakkerij in Rijswijk halen we volkorenbrood op als extra.
‘Mijn droom is om een Hotspot Hutspot hotel op te zetten, waarbij daklozen het hotel runnen.’
Wat zijn de mooiste momenten van het afgelopen jaar?
Bob: ‘We maken veel mooie dingen mee. Aan een van onze vrijwilligers bezorgden wij eerst een maaltijd. Ze had toen een verslavingsprobleem. Door hulp van een ervaringsdeskundige bij ons is ze daar vanaf. Ze helpt nu mee met het bezorgen van maaltijden en het ophalen van de reststromen.’
‘We hebben ook een mevrouw gehad die eenzaam en terminaal was. Voor haar hebben we via ambulancewens een dagje naar het strand geregeld. Ook de chauffeurs maakten regelmatig een praatje met haar. Ze is inmiddels overleden, maar ze heeft niet in eenzaamheid hoeven sterven.’
‘Onze leermeester bakker was depressief en suïcidaal. Ze heeft hier ontdekt dat ze broodbakken leuk vindt, is de opleiding gaan doen en ze runt sinds deze week de bakkerij in Schiedam.’
‘Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. We zien hier iedereen opbloeien.’
Wat zijn jullie doelen voor de komende jaren?
Bob: ‘We willen met ‘Rijless is more’ zoveel mogelijk rijbewijzen afleveren en chauffeurs door laten stromen naar rij-instructeur. Ook al worden ze geen rij-instructeur, dan hebben ze er nog veel aan. Daarnaast willen we de bakkerij in Schiedam uitbreiden. Mijn droom is om een Hotspot Hutspot hotel op te zetten, waarbij daklozen het hotel runnen. Daarmee hebben ze direct zelf onderdak en krijgen ze bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid voor een etage of de bewaking. Mijn persoonlijke focus is Het Witte Paard in Vreewijk, waarmee we net zijn begonnen.’